Gå til hovedinnhold
Rekvirering av pasientreiser
Oppdatert over en uke siden

Pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker har rett til rekvisisjon for pasientreiser. Nå kan pasientreiser enkelt rekvireres via Pridok. Denne brukerveiledningen viser deg hvordan du rekvirerer en ny reise – fra folkeregistrert adresse til behandlingssted, mellom behandlingssteder, hvordan du oppretter en retur, samt hvordan du avbestiller en reise. Mer info fra pasientreiser

  • Søk etter aktuell pasient.

  • Trykk på Rød knapp

  • Trykk på Hamburgermenyen

  • Trykk på knappen Pasientreiser for å komme til oversikten over rekvisisjoner.

TIPS: Bruk hurtigtastkommandoen alt+ p (i journalen) for å åpne opp pasientreiser direkte.

Hvordan rekvirere en reise fra folkeregistrert adresse til ønsket behandlingssted

OBS! Rekvisisjonen blir ikke lagret før du sender den til pasientreiser

  1. Trykk på knappen + Ny rekvisisjon

  2. Kontroller at pasientens adresse er korrekt ved å trykke på pasientnavnet for å utvide feltet med informasjon.

MERK: Hvis pasienten har mer enn én adresse registrert i Pasientreiser, må du velge hvilken adresse som skal benyttes i rekvisisjonen:

MERK: Hvis du velger feil adresse, kan du angre dette valget.

3. Velg mellom reiseveiene Til/Fra behandling

MERK: Pasientens adresse blir automatisk satt i feltet Hentested ved valg av reisevei "Til behandling" og motsatt for "Fra behandling". Dersom pasientens adressen ikke er korrekt, kan denne redigeres manuelt etter at reisevei er valgt i feltet Hentested/Leveringssted. (Dette må være bosteds adressen til pasienten).

4. Trykk på knappen Søk leveringssted/hentested for å angi ønsket behandlingssted som pasienten
skal reise til/fra. En søkemotor vises på venstre side av skjermen.

a. Velg en region du ønsker å foreta søket i.

b. Skriv inn navnet på ønsket behandlingssted og trykk på knappen Søk for å få en liste
over mulige behandlingssted.

TIPS: Hvis du eksempelvis skriver inn ordene "syk" og "vest" med mellomrom, vil søket automatisk utfylle ordene slik at du kan få et treff på Sykehuset i Vestfold.

MERK: Hvis du ønsker å gjøre et mer presist søk, kan du trykke på knappen Avansert søk.
Her kan du skrive inn ev. navnet på behandlingsstedet, kommune, adresse eller postnummer. Eksempelvis Sykehus og Larvik.

c. Når du har funnet ønsket behandlingssted, trykk på feltet for å utvide informasjonen.

d. Trykk på knappen -> Sett for å registrere ønsket behandlingssted i rekvisisjonen.

MERK: Et behandlingssted kan ha flere avdelinger tilknyttet seg. Velg aktuell underavdeling og deretter trykk på knappen -> Sett. Dersom behandlingsstedet ikke har underavdelinger, vil en kunne sette behandlingsted med engang.

Med underavdelinger

Uten underavdelinger

TIPS: Dersom det ofte bestilles pasientreiser til samme behandlingssted, kan en sette dette som Standard behandlingssted. Da fylles behandlingsstedet automatisk inn i feltet for Leveringssted/Hentested. Trykk på feltet for det ønskede behandlingssted for å vise mer informasjon, og sett deretter behandlingsstedet som standard.

5. Sett ønsket oppmøtetidspunkt for behandling - dato og tid.
Dato og tidspunkt for når pasienten er klar for henting vil utregnes automatisk ved

bekreftet bestilling. Altenativt kan en angi ønsket dato og tidspunkt manuelt for når pasienten er klar til å bli hentet.

6. Skriv inn eventuelle meldinger eller merknader for reisen

a. Ring ved ankomst hentested. Eksempelvis skriv inn telefonnummer til personen som
skal kontaktes ved henting.

b. Merknad om hentested til sjåfør. For eksempel bratt trapp, parkeringsvansker, etc.

c. Annen merknad til transporttør. Eksempelvis unngå samtaler under transporten.

d. Annen merknad til pasientreiser. For eksempel behov for norsktalende sjåfør.

7. Registrer eventuelle spesielle behov

a. Sett inn eventuelle behov pasienten måtte ha fra nedtrekksmenyen. Eksempelvis Har
med rullator.

b. Angi antall reiseledsagere.

c. Velg ønsket transporttype i nedtrekksmenyen. Eksempelvis Drosje/Minibuss (taxi).

10. Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.

a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte lagrer
rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til Pasientreiser
og bestiller transport.

Hvordan rekvirere en reise fra behandlingssted til ønsket behandlingssted

  1. Trykk på knappen + Ny rekvisisjon.

  2. Velg reiseveien Til behandling.

  3. Trykk på knappen Søk etter hentested for å angi nåværende behandlingssted som hentested. En søkemotor vises på venstre side av skjermen.

    a. Velg en region du ønsker å foreta søket i.

    b. Skriv inn navnet på nåværende behandlingssted, trykk på knappen Søk og velg det aktuelle behandlingsstedet i listen.

    c. Trykk på knappen -> Sett for å registrere ønsket behandlingssted i rekvisisjonen.

  4. Gjenta prosessen for å sette ønsket behandlingssted som leveringssted.

  5. Sett ønsket oppmøtetidspunkt for behandling - dato og tid. Dato og tidspunkt for når pasienten er klar for henting vil kalkuleres automatisk ved bekreftet bestilling. Alternativt kan en angi ønsket dato og tidspunkt manuelt for når pasienten er klar til å bli hentet.

  6. Skriv inn eventuelle merknader for reisen.

  7. Angi spesielle behov dersom dette er aktuelt.

    MERK: Transporttype er obligatorisk.

  8. Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.

    a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte lagrer rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til Pasientreiser og bestiller transport.

Opprette en retur

  1. Trykk på ønsket rekvisisjon i oversikten over pasientreiser for å opprette en retur.

  2. Trykk på knappen Opprett retur. Rekvisisjonen vil nå snu på bestillingen og sette behandlingssted som hentested og leveringssted som den folkeregistrerte adressen (ev. behandlingssted).

  3. Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.

    a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte
    lagrer rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til
    Pasientreiser og bestiller returtransport.

MERK: En ny reise (retur) vil opprettes i oversikten når rekvisisjonen sendes til Pasientreiser. Standard tidspunkt for henting settes automatisk 1 time frem i tid. Eksempelvis hvis oppmøtetidspunktet er kl. 10, vil hentetidspunkt bli satt til kl. 11. Dette kan manuelt endres ved behov.

Avbestille en rekvisisjon

  1. Trykk på ønsket rekvisisjon i oversikten over pasientreiser, slik at rekvisisjonen vises på høyre side av skjermen.

  2. Trykk på knappen Avbestill reise.

  3. Rekvisisjonen og reisen er nå avbestilt.

Statuser på rekvisisjoner - forklaring

STATUS

FORKLARING

Åpen

Kladd

Avbestilt

Rekvisisjonen er avbestilt

Bekreftet

Rekvisisjonen er bekreftet av rekvirent

Planlagt

Rekvisisjonen er planlagt

Ikke møtt

Passasjeren har ikke møtt

Utført

Rekvisisjonen er utført

Ukjent

Ukjent status på rekvisisjonen

Ny

Rekvisisjonen er bestilt av rekvirent, men ikke bekreftet

Etterregistrering

Rekvisisjonen er etterregistrert

Avvist

Rekvisisjonen er avvist av transportør

Ikke svar

Transportøren besvarte ikke bestillingen

Startet

Sjåføren har begynt reisen. Passasjer er i bilen

Framme

Pasienten har fullført reisen sin

Avvist av pasient

Turen ble avvist av pasienten

Tildelt

En transportør har fått forespørsel om å gjennomføre reisen

Akseptert

En transportør har bekreftet at de skal gjennomføre reisen

Ferdig

Turen er ferdig

Avbrutt

Turen ble kansellert av pasientreisekontoret

Kansellering sendt

Sendt kansellering av rekvisisjon

Slettet

Rekvisisjonen er slettet

Svarte dette på spørsmålet?