Pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker har rett til rekvisisjon for pasientreiser. Nå kan pasientreiser enkelt rekvireres via Pridok. Denne brukerveiledningen viser deg hvordan du rekvirerer en ny reise – fra folkeregistrert adresse til behandlingssted, mellom behandlingssteder, hvordan du oppretter en retur, samt hvordan du avbestiller en reise. Mer info fra pasientreiser
Søk etter aktuell pasient.
Trykk på Rød knapp
Trykk på Hamburgermenyen
Trykk på knappen Pasientreiser for å komme til oversikten over rekvisisjoner.
TIPS: Bruk hurtigtastkommandoen alt+ p (i journalen) for å åpne opp pasientreiser direkte.
Hvordan rekvirere en reise fra folkeregistrert adresse til ønsket behandlingssted
OBS! Rekvisisjonen blir ikke lagret før du sender den til pasientreiser
Trykk på knappen + Ny rekvisisjon
Kontroller at pasientens adresse er korrekt ved å trykke på pasientnavnet for å utvide feltet med informasjon.
MERK: Hvis pasienten har mer enn én adresse registrert i Pasientreiser, må du velge hvilken adresse som skal benyttes i rekvisisjonen:
MERK: Hvis du velger feil adresse, kan du angre dette valget.
3. Velg mellom reiseveiene Til/Fra behandling
MERK: Pasientens adresse blir automatisk satt i feltet Hentested ved valg av reisevei "Til behandling" og motsatt for "Fra behandling". Dersom pasientens adressen ikke er korrekt, kan denne redigeres manuelt etter at reisevei er valgt i feltet Hentested/Leveringssted. (Dette må være bosteds adressen til pasienten).
4. Trykk på knappen Søk leveringssted/hentested for å angi ønsket behandlingssted som pasienten
skal reise til/fra. En søkemotor vises på venstre side av skjermen.
a. Velg en region du ønsker å foreta søket i.
b. Skriv inn navnet på ønsket behandlingssted og trykk på knappen Søk for å få en liste
over mulige behandlingssted.
TIPS: Hvis du eksempelvis skriver inn ordene "syk" og "vest" med mellomrom, vil søket automatisk utfylle ordene slik at du kan få et treff på Sykehuset i Vestfold.
MERK: Hvis du ønsker å gjøre et mer presist søk, kan du trykke på knappen Avansert søk.
Her kan du skrive inn ev. navnet på behandlingsstedet, kommune, adresse eller postnummer. Eksempelvis Sykehus og Larvik.
c. Når du har funnet ønsket behandlingssted, trykk på feltet for å utvide informasjonen.
d. Trykk på knappen -> Sett for å registrere ønsket behandlingssted i rekvisisjonen.
MERK: Et behandlingssted kan ha flere avdelinger tilknyttet seg. Velg aktuell underavdeling og deretter trykk på knappen -> Sett. Dersom behandlingsstedet ikke har underavdelinger, vil en kunne sette behandlingsted med engang.
Se artikkel for Søk i pasientreiser.
Med underavdelinger
Uten underavdelinger
TIPS: Dersom det ofte bestilles pasientreiser til samme behandlingssted, kan en sette dette som Standard behandlingssted. Da fylles behandlingsstedet automatisk inn i feltet for Leveringssted/Hentested. Trykk på feltet for det ønskede behandlingssted for å vise mer informasjon, og sett deretter behandlingsstedet som standard.
5. Sett ønsket oppmøtetidspunkt for behandling - dato og tid.
Dato og tidspunkt for når pasienten er klar for henting vil utregnes automatisk ved
bekreftet bestilling. Altenativt kan en angi ønsket dato og tidspunkt manuelt for når pasienten er klar til å bli hentet.
6. Skriv inn eventuelle meldinger eller merknader for reisen
a. Ring ved ankomst hentested. Eksempelvis skriv inn telefonnummer til personen som
skal kontaktes ved henting.
b. Merknad om hentested til sjåfør. For eksempel bratt trapp, parkeringsvansker, etc.
c. Annen merknad til transporttør. Eksempelvis unngå samtaler under transporten.
d. Annen merknad til pasientreiser. For eksempel behov for norsktalende sjåfør.
7. Registrer eventuelle spesielle behov
a. Sett inn eventuelle behov pasienten måtte ha fra nedtrekksmenyen. Eksempelvis Har
med rullator.
b. Angi antall reiseledsagere.
c. Velg ønsket transporttype i nedtrekksmenyen. Eksempelvis Drosje/Minibuss (taxi).
10. Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.
a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte lagrer
rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til Pasientreiser
og bestiller transport.
Hvordan rekvirere en reise fra behandlingssted til ønsket behandlingssted
Trykk på knappen + Ny rekvisisjon.
Velg reiseveien Til behandling.
Trykk på knappen Søk etter hentested for å angi nåværende behandlingssted som hentested. En søkemotor vises på venstre side av skjermen.
a. Velg en region du ønsker å foreta søket i.
b. Skriv inn navnet på nåværende behandlingssted, trykk på knappen Søk og velg det aktuelle behandlingsstedet i listen.
c. Trykk på knappen -> Sett for å registrere ønsket behandlingssted i rekvisisjonen.
Gjenta prosessen for å sette ønsket behandlingssted som leveringssted.
Sett ønsket oppmøtetidspunkt for behandling - dato og tid. Dato og tidspunkt for når pasienten er klar for henting vil kalkuleres automatisk ved bekreftet bestilling. Alternativt kan en angi ønsket dato og tidspunkt manuelt for når pasienten er klar til å bli hentet.
Skriv inn eventuelle merknader for reisen.
Angi spesielle behov dersom dette er aktuelt.
MERK: Transporttype er obligatorisk.
Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.
a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte lagrer rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til Pasientreiser og bestiller transport.
Opprette en retur
Trykk på ønsket rekvisisjon i oversikten over pasientreiser for å opprette en retur.
Trykk på knappen Opprett retur. Rekvisisjonen vil nå snu på bestillingen og sette behandlingssted som hentested og leveringssted som den folkeregistrerte adressen (ev. behandlingssted).
Lagre rekvisisjonen eller bestill transport.
a. Velg mellom Opprett rekvisisjon eller Opprett og bestill transport. Førstnevnte
lagrer rekvisisjonen kun som en kladd, mens sistnevnte sender inn rekvisisjonen til
Pasientreiser og bestiller returtransport.
MERK: En ny reise (retur) vil opprettes i oversikten når rekvisisjonen sendes til Pasientreiser. Standard tidspunkt for henting settes automatisk 1 time frem i tid. Eksempelvis hvis oppmøtetidspunktet er kl. 10, vil hentetidspunkt bli satt til kl. 11. Dette kan manuelt endres ved behov.
Avbestille en rekvisisjon
Trykk på ønsket rekvisisjon i oversikten over pasientreiser, slik at rekvisisjonen vises på høyre side av skjermen.
Trykk på knappen Avbestill reise.
Rekvisisjonen og reisen er nå avbestilt.
Statuser på rekvisisjoner - forklaring
STATUS | FORKLARING |
Åpen | Kladd |
Avbestilt | Rekvisisjonen er avbestilt |
Bekreftet | Rekvisisjonen er bekreftet av rekvirent |
Planlagt | Rekvisisjonen er planlagt |
Ikke møtt | Passasjeren har ikke møtt |
Utført | Rekvisisjonen er utført |
Ukjent | Ukjent status på rekvisisjonen |
Ny | Rekvisisjonen er bestilt av rekvirent, men ikke bekreftet |
Etterregistrering | Rekvisisjonen er etterregistrert |
Avvist | Rekvisisjonen er avvist av transportør |
Ikke svar | Transportøren besvarte ikke bestillingen |
Startet | Sjåføren har begynt reisen. Passasjer er i bilen |
Framme | Pasienten har fullført reisen sin |
Avvist av pasient | Turen ble avvist av pasienten |
Tildelt | En transportør har fått forespørsel om å gjennomføre reisen |
Akseptert | En transportør har bekreftet at de skal gjennomføre reisen |
Ferdig | Turen er ferdig |
Avbrutt | Turen ble kansellert av pasientreisekontoret |
Kansellering sendt | Sendt kansellering av rekvisisjon |
Slettet | Rekvisisjonen er slettet |