Hva er pasientens legemiddelliste (PLL)?
Beskrivelsen er hentet fra Helsedirektoratet: «Pasientens legemiddelliste er en samlet og oppdatert oversikt over relevante opplysninger om pasientens legemiddelbehandling. Opplysningene i pasientens legemiddelliste er tilgjengelig på tvers av helsetjenesten gjennom virksomhetenes journalløsninger, reseptformidleren og kjernejournal.»
For mer informasjon: https://www.helsedirektoratet.no/digitalisering-og-e-helse/pasientens-legemiddelliste
Ta kontakt med prosjektleder i ditt område: https://www.helse-nord.no/pll-i-nord/om-pll-i-nord/
Rydd i medisinlisten før du aktiverer PLL
Hold orden i legemiddellisten til pasienten:
Stemmer legemiddellisten overens med det pasienten faktisk bruker?
Legg til legemidler som mangler
Seponer legemidler som ikke er i bruk
Sjekk at doseringene er oppdaterte og korrekte
Håndter interaksjoner
Fjern doble oppføringer som ikke har medisinsk indikasjon
Forskriv på virkestoff når mulig
Bruke strukturert dosering når mulig
Ikke duplisere resepter, fornye eksisterende
Signer og send oppdateringen til reseptformilderen
For mer informasjon: https://www.helse-nord.no/pll-i-nord/kom-igang-med-pll-for-fastleger/
Hvordan aktivere PLL
NB: I brukerveiledningen er det brukt testpasienter
Legemiddelbehandlinger opprettes på samme måte som tidligere. Når legemiddellisten er klar for innsending, trykk på Send inn
Dersom du skal sende PLL på pasienten, sett en hake i feltet Initier PLL
Videre godkjenner du på samme måte som tidligere ved å sette en hake i feltet Jeg bekrefter at endringene og behandlingene er korrekte og trykk deretter på Godkjenn.
Dersom du initierer PLL, så kan ikke denne handlingene angres. Da må du fortsette å sende PLL på denne pasienten. Når du har sendt inn PLL, så får legemiddelbehandlingene en PLL status:
Alle PLL innsendingene ligger under fanen Lib info