1. Fritak egenandel – Årsak
Dersom pasienten har frikort registreres dette automatisk i regningskortet. For andre alternativer for Fritak egenandel, trykk på nedtrekkspilen:
Her får du opp alle alternativene, bla videre for flere alternativer.
I feltet Årsak egenbetaling får du opp to alternativer; Ikke møtt og Egenbetaling. Ved å bruke disse blir refusjonen lagt på egenandelen og Sum egenandel oppdateres.
2. Behandler
Behandler i regningskortet, settes på den som oppretter regningskortet, alternativt blir den satt på den du jobber på vegne av. For å endre behandler, trykk på nedtrekkspilen.
3. Regnskapsenhet
Valg av regnskapsenhet settes på den regnskapsenheten behandleren er knyttet til. Trykk på nedtrekkspilen for å endre regnskapsenhet.
4. Sum total – refusjon – egenandel – faktura beløp – avskrevet
Sum total – viser totalsummen av refusjon og egenandel.
Sum refusjon – viser summen av hva som refunderes av HELFO.
Sum egenandel – viser summen pasienten skal betale.
Faktura beløp – viser summen som av hva som skal faktureres.
Avskrevet – viser summen av hva som er avskrevet av egenandelen.
5. Tid
Når du trykker på Tid regner den ut tiden fra du opprettet regningskortet til du trykker på tid. Den regner ikke tiden du har vært i journalen.
6. Diff. beløp
I regningskortet vises det under Diff. Beløp, markert i rødt hva pasienten skal betale.
Dette feltet er markert i rødt frem til det er registrert en betalingsmetode.
7. Betaling
Diagnose må være lagt inn i regningskortet før du får sendt ut betaling til pasienten. Dersom det mangler diagnose, varsles dette med en rød bjelke øverst i regningskortet:
Det varsles med en gul feilmelding dersom man forsøker å sende ut betaling uten at det er lagt inn diagnose:
For å registrere betalingsmåte, sende ut betalingslink eller sende faktura, trykk på Betaling.
Herfra får du opp de ulike alternativene.
For å registrere kort, kontant eller faktura (ikke via Medipay), velg en av disse:
For å avskrive beløpet, velg Avskrive.
For å sende betalingslink eller sende faktura til pasienten, velg Mobil eller Faktura.
For å sende faktura til organisasjon eller forsikringsselskap, se vår artikkel: https://hjelp.pridok.no/nb/articles/8953668-regningskort-opprette-og-sende-faktura-til-en-organisasjon
Når det er registrert betalingsmåte i regningskortet blir regningskortet låst og betalingsmåten står i feltet Betaling.
7.1 Kansellere betaling Medipay
For å kansellere en betaling må regningskortet åpnes igjen. For å gjøre dette, trykk på Endre.
Bekreft med Ja. Regningskortet er nå åpent. Trykk deretter på Betaling.
Trykk på Kanseller betaling.
MERK: Pasienter kan nå se bort fra betalingen, uavhengig av om de har mottatt en faktura eller en betalingslenke til mobiltelefonen sin. Hvis pasienten allerede har betalt før betalingen kanselleres, vil de få tilbakebetalt beløpet i sin helhet fra Medipay.
7.2 Medipay 3.0 detaljer
Når du har brukt Medipay som betalingsmåte, får du opp Medipay 3.0 detaljer.
Denne viser status på betaling. Eksempelvis Invoice pending, dette er en ubetalt faktura.
For flere forklaringer på ulike statuser fra Medipay, se artikkel: https://hjelp.pridok.no/nb/articles/8372594-medipay-forklaring-pa-noen-statuser-i-medipay-medipay-status
MERK: Status på betaling viser ikke om pasienten har betalt eller om virksomheten har fått betalt fra Medipay. For å sjekke om pasienten har betalt, logg deg inn på Medipayportalen.
7.3 Fjerne kort/kontant/faktura som betalingsmåte
For å fjerne kort eller kontant som betalingsmåte må regningskortet åpnes igjen. For å gjøre dette, trykk på Endre.
Bekreft med Ja. Regningskortet er nå åpent.
Trykk deretter på Nullstill betaling
7.4 Transaksjons oversikt
Når betalingsmåte er registrert i regningskortet, kan du se Transaksjons oversikt.
Denne viser oversikt over alle transaksjoner som er gjort i regningskortet. For eksempel hvis det er endret på betalingsmåte eller regnskapsenhet:
8. Kvittering
For å kunne skrive ut kvittering må det være lagt inn en betalingsmåte. Trykk på Kvittering for å kunne skrive ut.
Kvitteringen åpnes i en ny fane.
9. Gjøre endringer i regningskort
Så lenge det ikke er satt en betalingsmåte i regningskortet kan du gjøre endringer. For å gjøre endringer i regningskortet etter det er låst, trykk på Endre.
Trykk Ja dersom du ønsker å gjøre endringer:
Endre knappen er kun synlig når regningskortet er låst.
Dersom du har gjort endringer som ikke utgjør noen endringer på egenandelen, når det er brukt Medipay som betalingsmåte, kan du låse regningskortet manuelt. Trykk på Betaling, deretter Lås kort.
Er det brukt kort eller kontant, kan du trykke på Betaling og regningskortet låses.
Hvis du ikke låser regningskortet manuelt, blir det automatisk låst etter 8 timer, så lenge det står 0 i feltet Diff. Beløp. Dersom du gjør endringer som også endrer egenandelen, fullfør betalingsmåte, og regningskortet låses automatisk.
10. Diagnoser
Hoveddiagnosen settes som hovedregel alltid først. Du kan legge til så mange diagnoser som du ønsker i regningskortet. Et nytt tomt felt vil genereres automatisk når du legger til en diagnose.
11. Takster
Ved bruk av egendefinerte konsultasjonsknapper vil takster være forhåndsutfylt. Du kan skrive inn takster manuelt, eller du kan bruke hurtigtakster nederst i regningskortet:
Du kan legge til så mange takster som du ønsker i regningskortet. Et nytt tomt felt vil genereres automatisk når du legger til en takst.
12. Forbruk/Produkt
Du har også anledning til å legge til Produkter i regningskortet under Forbruk/Produkt, for eksempel forbruksmateriell eller influensavaksiner. Antall produkter og pris kan fylles ut manuelt eller justeres dersom du velger et ferdig produkt fra nedtrekksmenyen. MERK: Produktene fra nedtrekksmenyen er egendefinerte produkter som virksomheten må opprette selv. Produkter er ikke inkludert i refusjonsordningen til HELFO.
Når disse legges inn i regningskortet, oppdateres Sum egenandel og Diff. Beløp automatisk.
13. Min enhet
Trykk på Min enhet
Trykk deretter på Vis meny. Herfra får ulike valg for regnskapsenheten du er tilknyttet:
13.1 Regningskort – detaljer
Her får du opp alle regningskortene som er laget på regnskapsenheten du tilhører. Velg først perioden du ønsker oversikt over ved å enten bruke knappene øverst eller legg inn manuelt i Fra og med og Til og med feltet
Filtrer i feltet Betalingsmåte for det du ønsker oversikt over
Trykk Oppfrisk og du vil få oversikt over regningskortene nedenfor
For å sjekke et regningskort, trykk på blå pil
13.2 Nytt behandlerkrav
Når du oppretter Nytt Behandlerkrav, får du en liste over regningskortene. Dersom noen regningskort har et beløp stående i feltet Diff. Beløp markeres regningskortnummeret rødt:
Hvis du velger Opprett krav, blir ikke regningskortene markert i rødt med i behandlerkravet. Når du har opprettet et behandlerkrav, åpnes dette på høyre side. Trykk Send, og deretter Signer.
MERK: Det opprettes behandlerkrav med 500 kort om gangen, dersom du har flere enn 500 usendte kort, må du opprette flere krav.
13.3 Regningskort – oversikt (Enhet)
Velg først perioden du ønsker oversikt over ved å enten bruke knappene øverst eller legg inn manuelt i Fra og med og Til og med feltet
Deretter får du en oversikt over totalsummene innenfor de ulike betalingsmetodene for regnskapsenheten du er tilknyttet hvor du står som behandler i regningskortet.
For å se alle behandlere på regnskapsenheten, huk av for Vis behandlere.
13.4 Transaksjoner for enhet
Viser oversikt over regningskort det er gjort endringer på, på din enhet.
Start med å legge inn ønsket periode og trykk deretter på Kjør rapport.
Rapporten vises under. Helt øverst får du en oversikt over Sum transaksjon regningskort pasient.
Nedenfor får du oversikt over Sum transaksjoner regningskort refusjon.
Nederst på siden får du oversikt over Transaksjoner pasient og Transaksjoner refusjon. Denne oversikten viser alle transaksjonsoversikter på regningskort i perioden du har valgt. Trykk Neste for å se flere transaksjonsoversikter.
13.5 Liste over åpne regningskort
Viser en liste over alle regningskort som er åpne på enheten du er knyttet til:
For å sjekke hvert enkelt regningskort som er åpent, trykk på blå pil
For å låse regningskortene igjen, sjekk om det står noe i feltet Diff. Beløp:
I eksemplet over er det registrert kort. Dersom resten av Diff. Beløpet er betalt, kan man trykke på Betaling og deretter Kort. Du kan også velge å avskrive dette beløpet, nullstille betalingen eller kansellere betalingen. Blir betaling registrert og Diff. Beløpet står i 0, låses regningskortet automatisk.
Hvis du endrer/legger til diagnose, må kortet låses ved å trykke på Betaling og deretter Lås kort, ellers låses regningskortet automatisk etter 8 timer.
14. Økonomi
Trykk først på Min virksomhet og deretter Økonomi. Du får opp disse valgene:
Innstillinger på din bruker kontrollerer hva du har tilgang til.
Regningskort – Detaljer: For å kunne se regningskort på tvers av enheter må det være huket av for Enhetsadministrator på din bruker.
Regningskort – Oversikt: For å få oversikt over regningskort på tvers av enheter må det være huket av for Enhetsadministrator på din bruker.
Transaksjoner for virksomhet: For å kunne se endringer på alle regningskort i virksomheten må det være huket av for Virksomhetsadministrator på din bruker.
Liste over åpne kort: Alle behandlere har tilgang til åpne regningskort i virksomheten. Herfra kan man enkelt sende ut betaling.