Innlogging
Pridok elektroniske pasientjournalsystem (EPJ) er kompatibelt med enhver enhet som har tilgang til en nettleser, og vi anbefaler bruk av Google Chrome for optimal ytelse. Innlogging kan utføres med Bank-ID, Buypass-kort eller Buypass-appen. Hvis du ønsker å logge inn direkte fra mobilen, kan du enkelt laste ned "Buypass ID mobil" fra app-butikken. Ved behov for signering, må du ha tilgang til Buypass-kort.
Pridok EPJ har flere databaser som du og våre andre kunder er fordelt på. Denne fordelingen er ment å sikre bedre ytelse og høyere tilgjengelighet for systemet. Kunder som starter med Pridok eller blir overført til en av våre nye databaser (HelseID), vil motta en e-post fra Team Pridok med en nettadresse for innlogging til databasen dere er knyttet til. Når du limer inn nettadressen i nettleseren, vil du få valget mellom tilgjengelige innloggingsalternativer i ID-porten, en felles innloggingsløsning for tjenester på internett.
Kalender
Når du logger deg inn i Pridok, vil du automatisk bli tatt med til vår kalendermodul. Her får du full oversikt over timeavtaler som er booket i din egen dagsplan, dagsplanene til de andre behandlerne i virksomheten og din egen ukeplan. Navigasjonen mellom disse alternativene er enkel. Trykk én gang på knappen Dagsplan for å veksle mellom din egen dagsplan og de andre behandlerne sine dagsplaner. Trykker du en gang til, vil ukeplanen din vises. Et tredje trykk tar deg tilbake til start, der dagsplanen din vil bli vist igjen.
For å se ulike datoer i kalenderen din, kan du enkelt navigere fremover eller bakover i tid ved å bruke piltastene i kalenderbildet. Ønsker du å endre til en bestemt måned eller et år, klikker du på den gjeldende måneden i kalenderen og justerer den manuelt til ønsket måned. Deretter vil kalenderen vise den valgte måneden. Hvis du ønsker å endre årstallet, gjentar du den samme prosessen.
Du kan også endre på hvilken kalender du ønsker skal fremvises i skjermbildet ditt ved å velge behandler eller ressurskalender fra nedtrekksmenyen Viser kalender for
Opprette timeavtale
For å opprette en timeavtale, velger du først ønsket dato i kalenderen. Deretter velger du hvilken type avtale timen skal være i nedtrekksmenyen Avtaletype. Fortsett så med å sette inn klokkeslett og lengde på timeavtalen i feltene Starttid og Varighet. Avslutt med å trykke på knappen Opprett. En tom timeavtale er nå opprettet i kalenderen på den valgte datoen. Når du trykker på den nyopprettede timeavtalen i Dagsplanen din, vil du se timekortet til timeavtalen på høyre side av skjermen. Hvis du ønsker å opprette en timeavtale og knytte den til en pasient, følger du trinnene i avsnittet overfor. Søk etter pasienten i feltet Pasient eller fødselsnummer og avslutt med å trykke på knappen Opprett.
Avtaletyper
Du kan velge mellom 9 ulike avtaletyper som standard i Pridok, men du kan også opprette dine egendefinerte avtaletyper (Min virksomhet ➡️Timer typer ➡️ Grønn knapp ➡️+ Timer type).
K, Ø og V timer er tilgjengelig for pasientbestilling på Helsenorge.no. Dersom pasienten er registrert som bruker av Helsenorge, vil de motta en bekreftelse på timeavtalen etter ca. 10 minutter. Pasienten vil også bli varslet hvis timeavtalen blir endret eller flyttet. Videre kan du benytte avtaletypen Annet hvis du ønsker å legge inn en beskjed i din eller de andre behandlerne sin Dagsplan.
Timekortet
Alle timeavtaler i Dagsplanen har et timekort tilknyttet seg. Hvis du trykker på en timeavtale i dagsplanen, vil timekortet plasseres til høyre for Dagsplanen som vist i bildeeksempelet under.
I timekortet finner du informasjon om dato og tidspunkt for den planlagte timeavtalen. Du kan også gjøre endringer i timeavtalen direkte fra timekortet. For eksempel kan du:
Endre avtaletype på timeavtalen ved å velge ønsket avtaletype fra nedtrekksmenyen Type.
Gjøre timeavtalen tilgjengelig på Helsenorge ved å sette hake i boksen Tilgjengelig pasientbestilling.
Tilpasse farger på timeavtalen ved å bruke farger, for eksempel Lilla for lunsj, Rød for øyeblikkelig hjelp eller Gul for annet-timeavtaler.
Fjerne en timeavtale ved å trykke på knappen Slett avtale.
Angi oppmøtested for timeavtalen ved å velge ønsket oppmøtested fra nedtrekksmenyen Oppmøtested.
MERK: Denne tjenesten må være aktivert i kalenderinnstillingene dine.
Ta utskrift av timeavtalen ved å trykke på knappen Hurtigutskrift i øvre høyre hjørne i timekortet. Utskriften vil flytte seg til Vedleggslisten og vil herfra være klar til å skrives ut.
Undersøke revisjonshistorikken på timeavtalen ved å trykke på knappen Vis revisjoner i øvre høyre hjørne i timekortet. Med revisjonshistorikk menes historikk over endringer som har blitt utført på valgt timeavtale, eksempelvis når timeavtalen ble tildelt og hvem den ble tildelt av.
Tilordne en timeavtale til en pasient
Du kan enkelt søke etter pasienter og tildele timer fra timekortet. Trykk på en ledig time i Dagsplanen og søk etter pasienten som du skal tildele en timeavtale til i feltet Pasient fra timekortet. Når du har søkt og funnet pasienten, trykk på navnet, og timeavtalen vil tildeles pasienten automatisk.
I feltet Årsak skriver du kortfattet hva som er årsaken til timeavtalen, for eksempel halsbetennelse. MERK: Dette feltet er tilgjengelig for pasienten på Helsenorge ved bruk av K, Ø eller V timer. Vær bevisst på hva du fører inn av opplysninger. Dersom du har behov for å nedtegne ytterligere opplysninger som pasienten ikke nødvendigvis skal ha tilgang på, kan dette nedtegnes i feltet Kommentar i timekortet. Dette feltet er ikke synlig for pasienten. Sett en stjerne* bak årsaken til timeavtalen for å gi en indikasjon på at det foreligger flere opplysninger om pasienten, for eksempel halsbetennelse*. For å lese opplysningene i kommentarfeltet, må en trykke på timeavtalen i Dagsplanen for å hente frem timekortet.
Mangler journal
Hvis du oppdager at pasienten ikke har en journal i deres Pridok-virksomhet når du forsøker å tildele en timeavtale, må en journal opprettes. For å opprette en journal til pasienten, se punkt Ny pasient.
Hente frem en pasient
For å åpne en pasientjournal i Pridok, kan du enten klikke på klokkeikonet i oppgavelinjen eller bruke hurtigtasten CTRL+H. I listen over pasientjournaler du har åpnet, vil den sist besøkte pasientjournalen automatisk vises øverst. Når du åpner en ny pasientjournal, vil den forrige besøkte legge seg som nummer to i listen, og så videre. For å sikre enkel tilgang til nylig besøkte pasientjournaler, oppdateres listen i en kronologisk rekkefølge basert på dine besøk.
Du kan søke etter pasienten ved navn, fødselsdato, fødselsnummer eller D-nummer. Når du har funnet pasienten du leter etter, trykker du på navnet for å åpne pasientjournalen.
Du kan også tildele en timeavtale direkte til pasienten fra listen over pasientjournaler. Trykk på knappen Ny time og du blir umiddelbart tatt med inn i kalenderen. Her vil du se dagsplanen til pasientens fastlege og deretter kunne velge en ledig time.
Pasientoversikten
Pasientoversikten vises alltid på høyre side når du åpner en pasientjournal. I denne oversikten kan du skrive inn informasjon om familie- og sosiale forhold, tidligere sykdommer, merknader og OBS-opplysninger om pasienten.
MERK: Opplysninger som du noterer i OBS-feltet i pasientoversikten:
Vil være synlig med ikon øverst i journalen. Ved å holde over ikonet vises meldingen som står i OBS-feltet.
Samt vises meldingen i en rød bjelke når du åpner et Timekort fra dagsplanen i kalenderen. Hensikten med denne funksjonen er å gi et varsel om forhold tilknyttet pasienten, slik at du er oppmerksom på dette under konsultasjonen. For å skjule denne informasjonen, kan du trykke på knappen Skjul til høyre i bjelken.
Ved å klikke på den blå pilen ➡️ ved siden av pasientens navn i Pasientoversikten, vil du åpne Personkortet. Her kan du manuelt registrere eller endre opplysninger som navn, fødselsdato, kjønn, telefonnummer, e-postadresse og lignende. Ved å trykke på knappen Oppslag folkeregister, oppdateres opplysningene fra folkeregisteret automatisk.
MERK: Hvis pasienten ikke er registrert i folkeregisteret eller har sperret adresse, vil ikke feltene oppdateres.
Dersom du ønsker deg tilbake til Pasientoversikten, kan du trykke på pasientens navn til venstre i skjermbildet.
Konsultasjonsbildet
Konsultasjonsbildet vises alltid på venstre side i skjermbildet når du åpner en pasientjournal. Her presenteres et utvalg av konsultasjonsknapper med ulike temaer for konsultasjonen. De Grå konsultasjonsknappene representerer standardvalgene i Pridok, mens de Grønne konsultasjonsknappene kan tilpasses individuelt av hver enkelt virksomhet for å imøtekomme spesifikke behov. For å utforme egendefinerte konsultasjonsknapper til din virksomhet, se punkt Min virksomhet – ulike funksjonaliteter.
MERK: Når du åpner en pasientjournal, vil du først se Konsultasjonsbildet. Imidlertid hvis pasienten har vært på konsultasjon i løpet av de siste 24 timene, vises et Regningskort i stedet. Denne funksjonaliteten er en påminnelse og gir deg muligheten til å ferdigstille regnskapet senere hvis nødvendig. Hvis du trenger å gå tilbake til konsultasjonsbildet for en ny avtale, klikker du på knappen
+ Ny kontakt i regningskortet.
Starte en konsultasjon
For å starte en Konsultasjon, velger du en passende Konsultasjonsknapp og klikker deg inn på denne. I dette eksemplet brukes Ny konsultasjon.
Når du har klikket på Konsultasjonsknappen, genereres automatisk et nytt regningskort med tilhørende dagsnotat. Deretter kan du begynne å fylle ut nødvendige opplysninger både i regningskortet og i dagsnotatet.
MERK: Hvis du hadde klikket på en Grønn konsultasjonsknapp med et bestemt tema, ville opplysningene blitt forhåndsutfylt. For eksempel diagnose, takster eller produkter i regningskortet og anamnese og tiltak i dagsnotatet. Hensikten med de egendefinerte konsultasjonsknappene er å effektivisere arbeidsprosesser, slik at du kan bruke mindre tid på administrativt arbeid.
Regningskortet
Start med å fylle inn Diagnoser. Hoveddiagnosen settes som hovedregel alltid først. Når diagnosene har blitt fylt inn, vil disse automatisk bli registrert under Diagnoseoversikten i Pasientoversikten innen 24 timer. Diagnosene som du har registrert i regningskortet vil også automatisk inkluderes i henvisninger, epikriser og sykmeldinger, forutsatt at du oppretter disse dokumentene etter at regningskortet har blitt opprettet. Du kan legge til så mange diagnoser og takster som du ønsker i regningskortet. Et nytt tomt felt vil genereres automatisk når du legger til en diagnose eller en takst.
Du har også anledning til å legge til Produkter i regningskortet under temaet Forbruk/Produkt, for eksempel forbruksmateriell eller influensavaksiner. Dette gjøres ved å velge produkter fra Nedtrekksmenyen eller ved å skrive inn produktene manuelt i feltet Beskrivelse. Antall produkter og pris kan fylles ut manuelt eller justeres dersom du velger et ferdig produkt fra nedtrekksmenyen.
MERK: Produktene fra nedtrekksmenyen er egendefinerte produkter som virksomheten må opprette selv. For å utforme egne produkter til din virksomhet, se punkt Min virksomhet – ulike funksjonaliteter. Produkter er ikke inkludert i refusjonsordningen til HELFO.
Betaling
Gjennom vårt samarbeid med Payex tilbyr vi Medipay som betalingsløsning i Pridok. Medipay gir en enkel, sikker og effektiv måte å håndtere betalinger på, direkte integrert i journalsystemet og regningskortene. Dersom du ennå ikke har opprettet en Medipay-avtale, har du muligheten til å gjøre dette ved å klikke på lenken Opprett Medipay
Diagnose må være lagt inn i regningskortet før du får sendt ut betaling til pasienten. Dersom det mangler diagnose, varsles dette med en rød bjelke øverst i regningskortet:
Det varsles med en gul feilmelding dersom man forsøker å sende ut betaling uten at det er lagt inn diagnose:
For å registrere kort, kontant eller fakturabetalingsmåte, sende ut betalingslink eller sende faktura, trykk på Betaling.
Herfra får du opp de ulike alternativene.
Velg betalingsstatus Kort, Kontant eller Faktura dersom pasienten benytter en av disse betalingsmetodene. Hvis du derimot ikke skal ta betalt for konsultasjonen av ulike årsaker, velger du betalingsstatus Avskriv.
MERK: Når du angir en av disse betalingsstatusene i regningskortet, vil du ikke lenger kunne filtrere dem som ubetalte regningskort. Det er viktig å være nøye med å motta betalingen fra pasienten først, enten med kort eller kontant, før du angir betalingsstatusen i regningskortet. Dette vil sikre at regnskapet er i samsvar med oppgjøret.
Du har også anledningen til å sende en Betalingslenke til pasienten, slik at de kan betale via sin mobiltelefon. Med betalingsløsningen til Medipay tilbys pasientene tre alternativer for mobilbetaling: Kortbetaling, Vipps eller Faktura. Om ønskelig kan du også Fakturere pasienten direkte gjennom Medipay, i stedet for å sende en betalingslenke. Uansett hva du og pasienten foretrekker, kan du enkelt starte betalingsprosessen ved å klikke på knappen Betaling i regningskortet.
Herfra får du opp de ulike alternativene.
Når du har valgt ett av de to betalingsalternativene, Mobil eller Faktura, vil et nytt vindu tilpasset valget ditt åpnes. Hvis du har valgt mobilbetaling, må du klikke du på knappen Send SMS for å fullføre betalingsprosessen. Tilsvarende, for fakturering, klikker du på knappen Fakturér.
MERK: Du må bestemme om det skal legges til et fakturagebyr på betalingen, uavhengig av om det gjelder mobilbetaling eller fakturering.
Når det er registrert betalingsmåte i regningskortet blir regningskortet låst og betalingsmåten står i feltet Betaling.
Kansellere betaling
Hvis du av ulike årsaker trenger å avbryte betalingsprosessen, kan du gjøre dette inntil 3 uker senere. For å avbryte, åpner du det aktuelle regningskortet ved å først trykke på Endre og deretter på knappen Betaling. Deretter trykker du på knappen Kanseller betaling i det nye vinduet som åpnes.
MERK: Pasienter kan nå se bort fra betalingen, uavhengig av om de har mottatt en faktura eller en betalingslenke til mobiltelefonen sin. Hvis pasienten allerede har betalt før betalingen kanselleres, vil de få tilbakebetalt beløpet i sin helhet fra Medipay.
Fakturering av verge, organisasjoner eller forsikringsselskaper
Med Medipay kan du også fakturere Verger, Organisasjoner eller Forsikringsselskaper.
Fakturere verge
For å starte faktureringsprosessen, må du først registrere informasjon om vergen som skal betale, hvis dette ikke allerede er gjort. Klikk på +i feltet Verge.
I det påfølgende vinduet som åpner seg, fyller du ut opplysninger om vergens rolle til pasienten, navn, e-postadresse, adresse og postnummer.
Når opplysningene er fylt inn, velger du vergen fra nedtrekksmenyen i feltet Verge.
Videre klikker du på knappen Faktura og deretter knappen Fakturér.
MERK: Neste gang pasienten kommer til konsultasjon og det er vergen som skal betale, velger du den relevante vergen fra nedtrekksmenyen. Dette er vergen som du tidligere har registrert informasjon om.
Fakturere organisasjoner
For å fakturere en Organisasjon, bruker du samme fremgangsmåte som for fakturering av verge. Når du fyller ut organisasjonsnummeret, vil nødvendige opplysninger automatisk fylles inn når du klikker i feltet Navn eller bruker Tab-tasten på tastaturet ditt.
Velg så Organisasjonen fra nedtrekksmenyen i feltet Organisasjon.
Videre klikker du på knappen Faktura og deretter knappen Fakturér.
MERK: Husk å sette en hake i feltet EHF faktura. De fleste organisasjoner har muligheten til å motta elektroniske fakturaer i dag.
Fakturere forsikringsselskaper
For å fakturere et Forsikringsselskap, bruker du samme fremgangsmåte som for fakturering av verge og organisasjon. Fyll ut feltene for Navn, Beskrivelse og Sak ID. Feltene for Behandler Profesjon og Behandler Identifikasjon skal kun fylles ut av de som sender faktura via et oppgjørskontor, som for eksempel DigiCare. Hvis dette ikke gjelder deg, lar du disse feltene stå tomme. Velg deretter mottakeren av forsikringssaken fra nedtrekksmenyen i feltet Organisasjon.
I neste steg velger du Forsikringssaken du har opprettet fra nedtrekksmenyen i feltet Forsikringssak.
Klikk deretter på knappen Faktura og så på knappen Fakturér.
MERK: Hvis den aktuelle mottakeren ikke finnes, må du først opprette denne fra feltet Organisasjon. Klikk på + for å starte denne prosessen og fyll ut organisasjonsnummer.
Dagsnotat
Bruk Dagsnotatet til å registrere all ønsket informasjon fra konsultasjonen. Denne informasjonen vil automatisk bli overført til dokumenter som epikriser og henvisninger, dersom disse opprettes i etterkant av dagsnotatet. Det er verdt å merke at det ikke finnes noen lagre-knapp i Pridok. Systemet lagrer alt du skriver i sanntid automatisk.
MERK: Dagsnotater låses ved midnatt og kan kun gjenåpnes av den opprinnelige behandleren som opprettet dem.
Ulike funksjoner
Dagsnotatet inneholder flere praktiske funksjoner. Blant annet gir det enkel tilgang til de mest brukte skjemaene i Pridok, for eksempel epikrise og henvisning, samt direkte tilgang til laboratorieløsningen for rekvirering av prøver. Videre inneholder de ulike feltene i dagsnotatet nyttige verktøy som forenkler arbeidsprosessene. For eksempel kan dagsnotatet automatisk beregne BMI og opprette en sykmelding ved behov.
Hurtigknapper
Øverst i Dagsnotatet har du flere Hurtigknapper som lar deg utføre en rekke oppgaver raskt og enkelt.
Opprette en epikrise eller henvisning fra dagsnotatet ved å klikke på knappen Send som
Opprette en henvisning bildediagnostikk ved å klikke på knappen Røntgen.
Sende epikrise av dagsnotatet til pasientens fastlege ved å klikke på knappen Epikrise FL.
Låse dagsnotatet ved å klikke på knappen Lås.
Hente frem forrige dagsnotat om pasienten ved å klikke på knappen Hent forrige notat.
Rekvirere blodprøver fra en laboratorieløsning, du kan ha inntil to labløsninger i dagsnotatet samtidig. I dette eksemplet brukes Dips og Fürst.eller
Funn
I feltet Funn har du muligheten til å legge inn vitale parametere som blodtrykk, puls, høyde og vekt. Når du bruker Tab-tasten, vil disse målingene bli organisert i en tabell nederst i dagsnotatet og vises som verdier. BMI vil også bli regnet ut og ført inn i denne tabellen.
Tiltak
I feltet Tiltak kan du skrive sm 5d etterfulgt av et trykk på Tab-tasten på tastaturet ditt. Systemet vil da automatisk foreslå en 100% sykmelding i fem dager fra dagens dato. Klikk på knappen Opprett Sykmelding og en sykmelding vil deretter bli opprettet. Diagnosen fra regningskortet blir automatisk overført til sykmeldingen. I tillegg vil informasjon om arbeidsgiver bli inkludert dersom disse opplysningene er registrert under Innstillinger og samtykker i Pasientoversikten.
Maler dagsnotat
Du kan spare tid på dokumentasjon ved å benytte Maler i dagsnotatet. Maler gir en forhåndsdefinert strukturer som raskt fyller ut vanlige opplysninger. Det er dessuten også tidsbesparende. Klikk på nedtrekksmenyen i feltet Bruk Mal og velg en passende mal til konsultasjonen.
MERK: Hvis du ikke har opprettet maler på forhånd, må du gjøre dette først. For å utforme egendefinerte Dagsnotat-maler til din virksomhet, se punkt Min virksomhet – ulike funksjonaliteter.
Revisjonshistorikk
Dersom du ved et uhell har slettet opplysninger i dagsnotatet, kan du enkelt gjenopprette dem ved å klikke på ikonet Vis revisjoner. Denne funksjonen er tilgjengelig for hvert felt i dagsnotatet og lar deg se tidligere opplysninger som har vært registrert i feltene. Ved å klikke på ønsket tekst, kopieres den til utklippstavlen din, slik at du kan lime den inn igjen (CTRL + V) i det aktuelle feltet.
Slette eller gjenopprette et dagsnotat
Hvis du ønsker å Slette dagsnotatet, klikker du på ikonet Slett dokument. Deretter vil du få en forespørsel om du virkelig ønsker å slette dagsnotatet. Hvis du trykker på Ja-knappen, vil en stor rød tekst vises over dagsnotatet for å markere at det er blitt slettet. MERK: Alle dokumenter i Pridok kan slettes etter samme fremgangsmåte.
Hvis du i etterkant angrer på at du slettet dagsnotatet, kan du alltid gjenopprette det. Klikk på rød knapp for å åpne pasientjournalen, filtrer deretter på dagsnotat og sett en hake i boksen Vis slettede dokumenter. Velg så dagsnotatet du ønsker å gjenopprette og klikk på ikonet Gjenopprett dokument.
MERK: Alle typer slettede dokumenter i Pridok kan gjenopprettes etter samme fremgangsmåte
Pasientjournal
For å åpne opp Pasientjournalen, må du klikke på den røde knappen. Da får du tilgang på alle journalførte opplysninger som finnes om pasienten i Pridok. Dette inkluderer for eksempel dokumenter som dagsnotater, regningskort, henvisninger, epikriser med mer.
Filtrere etter dokumenttype
For å Filtrere etter dokumenttype, kan du bruke knappene øverst i pasientjournalen. De grønne boblene med tall til høyre for hver dokumenttype, viser antallet dokumenter av den typen. I bildeeksempelet har pasienten for eksempel 22 dagsnotater knyttet til sin journal.
Du kan også Filtrere pasientjournalen etter dokumenttype ved å klikke på nedtrekksmenyen i feltet Dokumenttype. Her vises kun de dokumenttypene som allerede er registrert i pasientjournalen, med antallet dokumenter i hver kategori angitt i parentes.
Dersom du kjenner Datoen eller Perioden da dokumentet du leter etter ble opprettet, kan du bruke dette som en filtreringsmulighet. Klikk på nedtrekksmenyen i feltet Frem til og legg inn datoen. Dokumentene for angitt dato vil da legge seg i en kronologisk rekkefølge, fra eldste til nyeste.
Fritekstsøk
Hvis du ønsker å Søke etter spesifikke opplysninger i pasientjournalen, kan du skrive stikkord i feltet Søketekst. Klikk på den blå knappen for å aktivere søket. Hvis søket ditt gir treff, vil stikkordene bli markert i gult i løpende journal.
Finne slettede dokumenter
For å finne tilbake til Slettede dokumenter, kan du sette en hake i boksen Vis slettede dokumenter. Slettede dokumenter kan også Gjenopprettes. For å gjenopprette dokumenter som har blitt slettet, se punkt Slette eller gjenopprette et dagsnotat.
Visningsformat løpende journal
For å endre Visningsformatet på pasientjournalen, kan du sette en hake i boksen Vis som løpende journal. Dokumentene vil da legge seg i en kronologisk rekkefølge, fra eldste til nyeste, og teksten blir synlig. Standardvisningen av pasientjournalen i Pridok er organisert med dokumenttyper som kategorier, og det benyttes fargekoder for å skille dem. For eksempel er dagsnotater lilla.
Journalfunksjoner
For å åpne bildet i pasientjournalen med ulike journalfunksjoner, klikker du først på den røde knappen
Og deretter hamburgermenyen
For eksempel kan du:
Sperre journaltilgangen for enkelte i virksomheten via Sperring av journaltilgang.
Få oversikt over sykemeldinger utstedt til pasienten via Sykmeldinger.
Foreta et søk etter pasientens fastlege via Søk etter fastlege.
Legge inn pasientens blodtype via Faste helseopplysninger.
Legge inn kontaktopplysninger til kontaktpersoner og deres rolle til pasienten via Kontaktinformasjon.
Fikse ulike FNR eller D-nummer knyttet til pasienten i samme pasientjournal via Identitet.
Reparere feil i journalen etter sammenslåing av journalduplikater via Reparer journal informasjon.
Få lesetilgang til kritisk informasjon om pasienten og legemiddelhistorikk via Kjernejournal.
Arkiv med dokumenter, skjemaer og meldingstyper
For å åpne Arkivet med forskjellige dokumenter, skjemaer eller meldinger i pasientjournalen, klikker du på den grønne knappen
Alternativt kan du bruke hurtigtasten ALT+N. I arkivet finner du for eksempel dokumenter og skjemaer som brev, henvisninger, epikriser, sykmeldinger, helsekort for gravide, samt ulike typer meldinger som dialogmeldinger, Helsenorge-meldinger og SMS-meldinger.
Dokumentsøk
I Søkefeltet kan du søke etter ønskede dokumenter, skjemaer eller meldingstyper. Dokumentet opprettes automatisk på høyre side av skjermbildet når du klikker på det. MERK: Pridok har et stort arkiv, men hvis du savner et bestemt dokument eller skjema, kan du kontakte oss. Du kan også undersøke om dokumentet, skjemaet eller meldingen du har valgt, kan sendes elektronisk og hvem som kan motta dokumenttypen. Denne informasjonen finner du helt til høyre for dokumentet.
Henvisning
Når du oppretter skjemaet Henvisning til spesialisthelsetjenesten, blir informasjonen fra det siste dagsnotatet automatisk overført til henvisningsskjemaet. Fyll inn eventuelle andre opplysninger, sett en hoveddiagnose, og klikk på ikonet Velg mottaker for å sende henvisningen.
Når du klikker på ikonet Velg mottaker, åpnes et nytt vindu. Søk etter ønsket mottaker i Adresseregisteret, og klikk deretter på knappen Sett som mottaker etterfulgt av knappen Send.
MERK: Mottakeren må være registrert i adresseregisteret for å kunne motta elektroniske forsendelser. Hvis mottakeren ikke finnes i registeret, anbefales det å kontakte mottakeren direkte for å be om HerID. Du kan søke etter mottakeren ved hjelp av både navn og HerID.
Min virksomhet – ulike funksjonaliteter
For å få tilgang til ulike funksjoner i Pridok, klikk på ikonet Min virksomhet i oppgavelinjen. Her kan du utføre flere handlinger, slik som å opprette tilpassede maler, justere kalenderinnstillinger eller registrere produkter.
For eksempel kan du:
Journaler: Få oversikt over alle pasientjournaler i virksomheten, se innsynslogg, utføre avanserte journalsøk eller slå sammen pasient journaler det finnes duplikater av.
Maler: Opprette egendefinerte maler for virksomheten. For eksempel dagsnotat- eller konsultasjonsmaler.
Adressebok: Få oversikt over alle adressene lagret i virksomheten.
Eresept: Viser varsler fra SLV
Lab: Administrere virksomhetens Internlab tjenestekatalog.
Behandlere: Få oversikt over alle behandlerne i virksomheten.
Kalendere: Få oversikt over alle kalendere i virksomheten og justere kalenderinnstillinger.
Timer typer: Opprette egendefinerte timetyper for virksomheten.
Enheter: Få oversikt over alle regnskapsenheter i virksomheten.
Journal søk: Foreta uttrekk fra pasientjournaler, for eksempel statistikk over diagnoser.
Produkt: Opprette egendefinerte produkter til virksomheten.
Organisasjoner: Opprette kontaktinformasjon til organisasjoner slik som kommuner eller forsikringsselskaper.
Rapporter: Opprette og generere ulike rapporter, eksempelvis takst- og forbruksrapport.
Økonomi: Få oversikt over din personlige økonomi med funksjonene Regningskort – detaljer og regningskort – oversikt.
Jobbe på vegne av
Som hjelpepersonell er hovedregelen at du Jobber på vegne av en behandler i Pridok. Dette gjøres for å sikre at inntjeningen blir ført til riktig regnskapsenhet. For eksempel, når du utfører oppgaver som utløser egenandeler eller refusjoner, skal inntjeningen tilfalle behandleren som har denne pasienten oppført i sin pasientliste. For å velge hvilken behandler du skal jobbe på vegne av, kan du klikke på ikonet Velg en behandler i oppgavelinjen.
Behandlerens navn vil vises i rødt for å indikere at du tilknyttet denne behandleren. For å avslutte å jobbe på vegne av noen, trykk på navnet til behandleren som er markert i rødt.
Dupliser vindu
Hvis du trenger å håndtere flere oppgaver samtidig i Pridok, kan det være nyttig å Duplisere vinduet. Klikk på ikonet Dupliser vindu i oppgavelinjen. Dette vil åpne en ny fane, slik at du kan jobbe i journalsystemet fra to separate steder. For eksempel kan du flytte den nye fanen til en annen skjerm, hvis du arbeider med flere skjermer samtidig.
MERK: Du kan duplisere Pridok så mange ganger du vil, og du kan arbeide i alle de dupliserte fanene samtidig. Arbeidet ditt blir automatisk lagret, slik at du trygt kan lukke de dupliserte fanene når du er ferdig.
Laboratoriemodulen
For å åpne laboratoriemodulen i Pridok, kan du bruke hurtigtastkommandoen ALT+L. I laboratoriemodulen kan du se en oversikt over dine rekvisisjoner og deres status, samt resultater fra analyserte laboratorieprøver (labarket). Du kan også starte nye rekvisisjoner direkte fra laboratoriemodulen, enten for intern prøvetaking og analyser i virksomhetens laboratorium, eller for å bestille prøver via eksterne rekvireringsløsninger som DIPS Interactor, eUnilabs, Fürst eller Helseplattformen lab rekvisisjon.
MERK: Du må være inne i en pasientjournal for å kunne åpne laboratoriemodulen.
Labarket
Labarket gir en oversikt over resultatene fra analyserte laboratorieprøver. Prøvesvarene vises sortert etter prøvetype (som CRP, HbA1c), med angivelse av måleenheter, dato og resultat. Prøvesvarene er ordnet kronologisk etter analysedato. Klikk på ønsket prøvetype for å vise resultater sortert etter dato for denne prøvetypen (Labverdi detaljer).
Rekvisisjoner
For å få en oversikt over rekvisisjoner og deres nåværende status, klikker du på knappen Rekvisisjoner. Her vil du finne detaljer som bestillingsdato, type rekvisisjon (enten intern eller ekstern), prøvetakingssted, rekvirentens navn og status for analysen. Statusen for rekvisisjonen indikerer fremgangen i analysen og vises som antall svar. Et grønt hake-symbol betyr at analysen er fullført og alle prøvesvar er tilgjengelige, mens et gult klokke-symbol indikerer at noen prøvesvar er analysert, men ikke alle. Et rødt klokke-symbol betyr at ingen prøvesvar er klare. Ønsker du kun detaljer om eksterne rekvisisjoner, kan du filtrere ved å sette en hake i boksen Vis kun eksterne.
Ekstern rekvisisjon
For å rekvirere eksterne prøver elektronisk gjennom rekvireringsløsninger som DIPS Interactor, eUnilabs, Fürst eller Helseplattformen lab rekvisisjon, klikk på knappen + Ny rekvisisjon. Et nytt vindu vil åpne seg på høyre side av skjermen (Labrekvisisjoner), hvor du kan velge ønsket laboratorium fra nedtrekksmenyen i feltet Lab. Når du har valgt laboratorium, klikk på knappen Start rekvisisjon for å starte bestillingen. En ny fane med det valgte laboratoriet vil åpne seg i nettleseren din. Fullfør rekvisisjonen som vanlig, send bestillingen og deretter lukk vinduet (fanen).
Internlab
For å rekvirere interne prøver til virksomhetens laboratorium, trykk på knappen + Ny internlab. På samme måte som ved eksterne rekvisisjoner, vil et nytt vindu åpne seg på høyre side av skjermen (Rekvisisjon internlab). Legg inn ønskede prøver i feltet Rekvisisjon. Hvis du ønsker at bestillingen skal bli plassert i laboratoriekøen (Internlab kø) for prøvetaking og analyse av hjelpepersonellet, klikk på knappen Til labkø. Alternativt kan du fylle ut resultatene fra prøvene selv umiddelbart etter prøvetaking, ved å klikke på knappen Utfylling (Internlab utfylling). Hvis resultatene fra prøvene er utenfor referanseområdet, sett en hake i boksen Avvik og legg eventuelle kommentarer i feltet Kommentar. For å ferdigstille utfyllingen, klikk på knappen Fullfør.
MERK: Prøvesvarene vil havne i rekvirentens innboks.
Internlab kø
Dersom bestillingen ble sendt til laboratoriekøen (Til labkø), finner du dem ved å klikke på ikonet for Internlab kø (bloddråpen) i oppgavelinjen. Bestillingene vil vises kronologisk etter tidspunktet for rekvisisjonen.
Internlab utfylling
Klikk på ønsket bestilling i laboratoriekøen for å åpne vinduet for Internlab utfylling på høyre side av skjermen. Utfør deretter prøvetaking og analyse og registrer deretter resultatene i feltet Verdi som beskrevet i punkt Internlab. Til slutt klikker du på knappen Fullfør.
Ekstern rekvisisjon etiketter
Hvis rekvirenten har sendt en bestilling på eksterne prøver som blodprøver, kan du klikke på bestillingen i laboratoriekøen for å åpne den på høyre side av skjermen (Rekvisisjonsmelding). Klikk deretter på knappen Åpne for å starte rekvisisjonsløsningen som bestillingen er sendt fra, for eksempel DIPS Interactor eller Fürst. En ny fane vil åpne seg i nettleseren med informasjon om bestillingen, slik som tappeanvisning og etiketter til å merke prøverørene. Når etikettene er skrevet ut, kan du lukke fanen. For å fjerne den utførte bestillingen på eksterne prøver i laboratoriekøen, trykk på knappen Fjern fra liste (Rekvisisjonsmelding). Trykk deretter på knappen Oppdater for å oppdatere laboratoriekøen.
Mailboksen
All elektronisk post og meldinger som kommer til eller sendes ut fra din virksomhet, blir automatisk sortert og plassert i Mailboksen. Dette omfatter alt fra prøvesvar, epikriser og henvisninger, til for eksempel meldinger fra Helsenorge. I tillegg vil dokumenter som ikke er signert eller sendt fra din virksomhet, havne i Mailboksen for å minne om ufullstendig arbeid. For å åpne Mailboksen, klikk på ikonet Gå til mailboksen (brev) i oppgavelinjen.
Ulike mapper
Mailboksen inneholder ulike mapper som post og meldinger blir sortert og plassert i.
For eksempel:
Delegerte: Hjelpepersonellets innboks. Viser meldinger fra Helsenorge, som Ekontakt og forespørsler om reseptfornyelse.
Mine: Din innboks (behandlerens). Viser post hvor du er oppført som mottaker, for eksempel prøvesvar, henvisninger, epikriser, Ekonsultasjoner med mer.
Virksomhetens: Virksomhetens innboks. All innkommende post til alle behandlerne i virksomheten plasseres her.
Karantene: Viser dokumenter sendt fra eksterne virksomheter om pasienter som ikke tilhører din virksomhet, som epikriser på pasienter som ikke er oppført i din virksomhets pasientlister.
Utboks: Her plasseres dokumenter du har opprettet og satt en mottaker for, men som ennå ikke er sendt. Dokumenter med feilmeldinger havner også her.
Til signering: Dokumenter som du har opprettet, men som ennå ikke signert, vil plasseres her. Dette kan for eksempel være sykmeldinger.
Utskriftslogg: Viser en logg over alle dokumenter som skrives ut fra både din og virksomhetens innboks.
Filtreringsmuligheter
Du kan filtrere post og meldinger i mailboksen ved å sette en hake i boksene Vis alle eller Eldste først. I tillegg kan du bruke nedtrekksmenyen i feltet Søk til å filtrere etter dokumenttyper. For å avgrense søket etter dato, kan du angi en ønsket periode i feltet Meldinger eldre enn dato.
Arbeide i en kollegas mailboks
Hvis du skal vikariere for en kollega i en periode, kan det være nødvendig at du holder et øye med din kollegas Mailboks og arbeider ut fra denne i tillegg til din egen. Klikk på knappen Virksomhetens og filtrer deretter mailboksen etter kollegaen du vikarierer for i nedtrekksmenyen i feltet Søk.
Godta eller avvise dokumenter og meldinger
Klikk på posten eller meldingen du ønsker å lese i din innboks for å åpne den på høyre side av skjermen. Ved å klikke på knappen Godta, vil dokumentet bli akseptert og journalført. Hvis du klikker på knappen Avvis, vil dokumentet bli markert som ikke akseptert. Du får da muligheten til å kommentere avvisningen ved å klikke på knappen Svar. Begrunn eventuelt hvorfor du avviser dokumentet, og klikk deretter på knappen Send. Avsenderen vil motta dokumentet i retur med din begrunnelse for avvisningen. Dette kan være nødvendig, for eksempel hvis du mottar en mangelfull epikrise.
Vedleggslisten
Når du bruker funksjonen hurtigutskrift i Pridok for å skrive ut dokumenter, vil de bli flyttet til Vedleggslisten i oppgavelinjen. Klikk på ikonet Vedleggslisten
for å se dokumentene du har skrevet ut. For å åpne et dokument fra listen, klikk på ikonet Vis
. Dokumentet åpnes i en ny fane, hvor du kan skrive det ut på vanlig måte. Klikker du på ikonet Last ned
, lastes dokumentet ned til din datamaskin. For å fjerne dokumenter fra vedleggslisten, klikk på ikonet X
Legge til vedlegg i dokumenter
Du kan overføre dokumentene fra vedleggslisten til et nytt dokument du har opprettet, slik at de blir lagt til som et Vedlegg. For å gjøre dette, opprett eller åpne dokumentet du ønsker å legge til et vedlegg i. Deretter klikker du på ikonet Legg til vedlegg slik at dropboksen i dokumentet åpner seg.
Velg deretter dokumentet du skal ha som et vedlegg fra vedleggslisten og dra det over i droppboksen. Dokumentet vil automatisk bli lagt til som et vedlegg i valgt dokumentet. Du har også muligheten til å laste opp et dokument til droppboksen. Klikk på droppboksen for å åpne skrivebordet ditt. Velg deretter den ønskede filen og klikk på knappen Åpne. Dokumentet lastes deretter opp fra datamaskinen din og lagres som et vedlegg i valgt dokumentet i Pridok.
Varsler
Hvis en pasients resepter fornyes av hjelpepersonell eller deg som behandler, men ikke blir signert og godkjent, vil de vises som varsler i oppgavelinjen under ikonet Vis varsler.
For å håndtere varslene Mangler LIB-godkjenning, klikk på varselet og deretter på knappen Vis pasientens forskrivninger (LIB). Dette vil åpne reseptmodulen, slik at du kan signere de nye reseptene og dermed godkjenne pasientens legemiddelliste. MERK: Varsler fra Statens legemiddelverk om dine søknader om godkjenningsfritak for legemidler uten markedsføringstillatelse, vil også bli plassert sammen med varslene om reseptfornyelse.
SYSVAK
For å åpne SYSVAK (elektronisk register for vaksinasjoner i Norge) i Pridok, kan du bruke hurtigtastkommandoen ALT+S. I SYSVAK får du oversikt over alle registrerte vaksinasjoner på pasienten. Du kan også Registrere vaksiner som du administrerer, Slette vaksiner som du har registrert, og skrive ut et Vaksinasjonskort til pasienten. MERK: Du må være inne i en pasientjournal for å kunne åpne SYSVAK.
Registrere en vaksine
For å Registrere en vaksine i SYSVAK, klikk på knappen + Ny vaksine. Et nytt vindu (SYSVAK-registrering) åpnes på høyre side av skjermen. Sett en hake i feltet Vaksinasjon satt på stedet. Søk etter vaksinen i feltet Preparat, eller finn den i nedtrekksmenyen i samme felt. Skriv inn batchnummeret i feltet Batch nummer. Velg årsaken til vaksineringen fra nedtrekksmenyen i feltet Årsak og legg til eventuelle kommentarer om vaksineringen i feltet Kommentar. Klikk deretter på knappen Send for å registrere vaksinen.
MERK: Du kan Etterregistrere vaksiner i SYSVAK som ikke er administrert av personalet i virksomheten, ved å la boksen Vaksinasjon satt på stedet stå tom. Imidlertid bør pasienten ha dokumentasjon på at vedkommende faktisk har mottatt den aktuelle vaksinen.
Slette en vaksine
For å Slette en vaksine i SYSVAK, velg vaksinen du vil slette fra Vaksinasjonsoversikten. Et nytt vindu (SYSVAK-registrering) åpnes på høyre side av skjermen med den valgte vaksinen. Sett en hake i boksen Slett denne registreringen og klikk deretter på knappen Send for å sende en forespørsel om sletting av vaksinen.
MERK: Vaksinen vil bli slettet fortløpende.
Vaksinasjonskort
Hvis pasienten ønsker en utskrift av Vaksinasjonskortet sitt, kan du klikke på knappen Vaksinasjonskort. Vaksinasjonskortet vil da åpnes på høyre side av skjermen. Klikk deretter på ikonet Hurtigutskrift, slik at vaksinasjonskortet plasseres i Vedleggslisten i oppgavelinjen. Klikk på vedleggslisten og velg dokumentet du ønsker å skrive ut ved å klikke på ikonet Vis. Dokumentet åpnes i en ny fane, slik at du kan skrive det ut på vanlig måte.
Reseptmodulen
For å åpne reseptmodulen i Pridok, kan du bruke hurtigtastkommandoen ALT+R. I Reseptmodulen får du oversikt over pasientens legemiddelliste (PLL). Første gang du åpner reseptmodulen, enten som en nyetablert virksomhet som starter med Pridok, ved konvertering fra et annet pasientjournalsystem til Pridok, eller når du har en ny pasient, må du aktivere og importere Legemidler i bruk (LIB). Når denne prosessen er fullført, vil pasientens legemidler være synlige i reseptmodulen og plassert i en legemiddelliste. Aktive resepter vil bli plassert på venstre side av skjermen, mens tidligere resepter vil bli plassert på høyre side.
MERK: Du må være inne i en pasientjournal for å kunne åpne Reseptmodulen.
Dersom det har gått mer enn åtte timer siden man sist var inne i dette bildet på samme pasient, vil man få beskjed om å laste ned en oppdatert reseptliste fra Reseptformidleren (RF). Dette gjelder kun leger. Medhjelper kan lage kladder uten å måtte laste ned reseptlisten fra RF, først.
Hvis listen er for gammel vil en rød varselbjelke varsles om at listen må oppdateres.
For hver resept vises informasjon om startdato, sluttdato, legemiddel- eller handelsvare- navnet, ATC-gruppe navnet (dersom legemiddel), status i RF (f.eks. ekspederbar), bruksområde og dosering (legemiddel), bruksveiledning (handelsvare), refusjonshjemmel og en utleverings- og forskrivnings- kode.
Ulike funksjoner
Reseptmodulen har ulike funksjoner. Du kan blant annet opprette nye resepter, søke etter resepter ved hjelp av referansenummer og få en oversikt over tidligere resepter. I tillegg kan du filtrere resepter, håndtere varsler om dobbeltforskrivninger eller interaksjoner, skrive ut medisinkort og oppdatere legemiddellisten fra reseptformidleren.
+ Ny: Benyttes for å forskrive ny resept, oppføringer i LIB, registrere CAVE, egendefinerte legemidler og magistrell forskrivning.
Referansenummer: Benyttes for å søke etter resepter med et referansenummer som tilhører pasienten. En resept får et referansenummer dersom pasienten mangler FNR eller D-nummer, når resepten forskrives i legens navn (§4) eller dersom pasienten har bedt om låst resept. Når en resept er lastet ned via referansenummer forblir den i EPJ i virksomheten og status oppdateres ved neste nedlastning fra RF.
Tidligere resepter: Viser en oversikt over pasientens tidligere resepter. Her kan rekvirenten søke etter og finne frem tidligere resepter forskrevet på pasienten og eventuelt fornye direkte fra disse eller sette dem tilbake som aktive legemiddelbehandlinger igjen.
Varsler: Åpner varselbildet som viser alle aktive varsler basert på «aktive» resepter og legemiddelbehandlinger. I varselbildet kan rekvirenten dokumentere håndtering av legemiddelreaksjoner, dobbeltforskrivninger, interaksjoner og SLV-varsler
Utskrift: Benyttes til å skrive ut pasientens legemiddelliste eller kopiere den til utklippstavlen slik at du kan lime den inn i et dokument (CTRL+V).
Meny: Gir en oversikt over pasientens E-resept innstillinger, samt muligheten til å oppdatere fra RF, vise oppgavelisten for E-resepter, sende PLO-melding (medisinske opplysninger) eller sjekke forbindelsen til RF.
Oversikt
Du kan filtrere legemiddellisten ved å velge ønsket fane i Reseptmodulen.
Legemidler: Oversikt over legemidler som er aktive og i bruk hos pasienten.
Næringsmidler: Oversikt over næringsmidler som er aktive og i bruk hos pasienten.
Med.forbr: Oversikt over medisinsk forbruksmateriell som er aktive og i bruk hos pasienten.
Vaksiner: Oversikt over vaksiner som er aktive og i bruk hos pasienten.
Utleveringer: Oversikt over papirutleveringer.
Allergier: Registrere allergier / CAVE.
Egendefinert: Oversikt over egendefinerte legemidler, kosttilskudd eller magistrell forskrivning.
LIB info: Oversikt over de 2 siste meldingene fra Reseptformidleren.
Oppdatere fra reseptformidleren
For å oppdatere fra Reseptformidleren (RF), trykk på Meny.
Trykk deretter på Oppdater fra Reseptformidleren.
Tast inn din buypasskode, og legemiddellisten vil oppdatere seg.
Forskrive en ny resept
For å forskrive en ny resept, starter du med å klikke på knappen + Ny i oppgavelinjen i Reseptmodulen.
Velg deretter hvilken type:
Resept Legemiddel (fast): Forskrive fast legemiddel
Resept Legemiddel (ved behov): Forskrive legemiddel ved behov
Resept Legemiddel (kur): Forskrive legemiddel som er kur
Resept Legemiddel (vaksine): Forskrive legemiddel på vaksine
Resept Næringsmiddel: Forskrive resept på næringsmiddel
Resept Medisinsk forbruksmateriell: Forskrive medisinsk forbruksmateriell
Legemiddel (LIB): Oppføring av legemiddel pasienten tar, men det blir ikke laget en resept.
Kosttilskudd (LIB): Oppføring av kosttilskudd pasienten tar, men det blir ikke laget en resept.
Allergi: Registrere allergi/CAVE
Magistrelt legemiddel: Magistrell forskrivning. Lagres i virksomheten, så malen du lager kan brukes på flere pasienter.
Egendefinert legemiddel: Egendefinerte legemidler, kan ikke brukes for vanlige legemidler. Lagres i virksomheten, så malen du lager kan brukes på flere pasienter.
Egendefinert kosttilskudd: Egendefinerte kosttilskudd, kan ikke brukes for vanlige legemidler. Lagres i virksomheten, så malen du lager kan brukes på flere pasienter.
Når du har valgt en av alternativene åpnes forskrivningsbildet på høyre side av skjermen.
Valg av legemiddel
Legemidlene hentes fra FEST. Start med å søke på ett eller flere stikkord i feltet Legemiddel.
Det er foretrukket at rekvirenter prioriterer forskrivning på virkestoff og derfor er det virkestoffene i søket som vises som standard. Dersom FEST ikke finner treff på virkestoff vises automatisk pakningene.
Dersom det finnes virkestoff, men man i stedet ønsker å velge pakning, trykker man på Merkevare-fanen i søkeresultatet:
Ikonene foran navnet viser dersom det er virkestoff, eller et paknings-symbol dersom legemiddelet er en pakning. Merkevare kan kun velges ved type Uten resept.
Til høyre vises en tekst eller et ikon som forteller om legemiddelet vil generere et varsel i lokal LIB dersom det velges.
DBL betyr dobbeltforskrivning.
CAVE betyr at legemiddelet er noe pasienten reagerer på (legemiddelreaksjon).
UMT betyr uten markedsføringstillatelse.
Gule tabletter betyr interaksjonsvarsel. Legemidlet du søker på har en interaksjon med en eller flere legemidler oppført i LIB.
Mer informasjon om varslene vises med en blå bjelke øverst i forskrivningsbilde:
Man kan enkelt bytte til et annet legemiddel uten å måtte helt starte forfra. Noen feltverdier er knyttet til valgt legemiddel. De som er knyttet til forrige legemiddel blir blanket ut ved skifte til annet legemiddel.
Når man fornyer en resept vil det kun være mulig å velge legemidler som finnes innenfor ATC gruppen på legemiddelet som fornyes.
Bruksområde
Når legemiddel er valgt, fyll inn Bruksområde. Mange legemidler har tekstmaler (fra FEST) for bruksområde. Dersom det ikke finnes slike maler eller man ønsker å skrive en egendefinert tekst, så fyller man bare inn fritekst under Bruksområde uten å velge tekstmal fra listen. Trykk på nedtrekkspilen for maler fra FEST:
Dosering
På samme måte som det finnes tekstmaler for bruksområde finnes det også maler for dosering for valgt legemiddel (fra FEST):
Det er mulig å skrive en fritekst dosering dersom ingen av kortdosene passer. F.eks. «Brukes som avtalt av med legen».
Ved å velge alternativ i doseringsfeltet blir mengden automatisk utregnet:
Strukturert dosering
Du kan lage en egendefinert (avansert) strukturert dosering for legemiddelet. Dette er spesielt nyttig der en vanlig kortdose ikke er presis nok. Trykk på klokkeikonet i feltet Dosering .
Det kan registreres flere perioder med forskjellige doseringsstrukturer i dette bildet.
Når man har lagt inn aktuell informasjon, trykk på Bruk. Doseringen knyttes automatisk til resepten. Det lages også en doseringstekst basert på valgt struktur (DSSN) som vises i reseptens doseringsvindu.
Valg av refusjonshjemmel
Det er mulig å angi refusjonshjemmel og refusjonskode for resepten.
Hvilke refusjonshjemler som kan velges er automatisk beregnet. Det samme med refusjonskodene. Disse beregnes basert på valgt refusjonshjemmel.
Dersom det brukes en refusjonshjemmel som krever en HELFO søknad, vises en linje der man registrerer status på søknad og hvor lenge vedtaket gjelder (dersom godkjent og dette er kjent informasjon). Trykk på Helfo Portal for å åpne.
Dersom det er et refusjonsberretiget legemiddel varsles dette med en blå bjelke øverst i forskrivningsbilde:
Låst resept
Du kan velge å låse en resept.
Da må pasienten ha et referansenummer for å kunne hente ut resepten på apoteket. Referansenummeret settes ved godkjenning. Referansenummeret blir synlig når du trykker på Godkjenn.
Referansenummeret er også synlig i oversikten over Legemidler.
Låste resepter er kun synlige innad i virksomheten. Dersom en annen lege skal se resepten (utenfor virksomheten som har forskrevet den) må pasienten oppgi referansenummeret.
Ekspederingsanmodning
Dersom man krysser av for ekspederingsanmodning nederst i dokumentet, fyll ut informasjon i feltene Ekspederingsmetode, Utleverer og eventuelt Merknad.
Papirresept
Velg Papirresept i feltet Type:
Fyll inn Legemiddel, Bruksområde og Dosering.
Refresh siden, trykk på resepten igjen og trykk deretter på Utskrift
Papirresepten åpnes i egen fane - skriv ut resepten:
Trykk deretter Ctrl+W for å lukke fanen og fortsett godkjenningsprosessen ved å trykke på Send inn eller Godkjenn. Sett hake i feltet Jeg bekrefter at endringene og behandlingene er korrekte og trykk deretter på Godkjenn.
Resept næringsmidler
For å forskrive resept på næringsmiddel trykk på +Ny.
Velg deretter Resept Næringsmiddel.
Næringsmidler kan rekvireres på produktområde (3 siffer) eller artikkelgruppe (7 siffer):
Produktgruppe og Artikkelgruppe skal kun velges dersom det er definert med blå bjelke at det krever egen resept:
Resepten godkjennes på samme måte som en vanlig resept.
Kosttilskudd
Noen ganger ønsker man å registrere en legemiddelbehandling basert på kosttilskudd. Dette fordi noen kosttilskudd har interaksjoner med andre legemidler.
Trykk på +Ny.
Velg Kostilskudd (LIB) for å registrere en oppføring på dette.
Kosttilskudd registreres ikke i reseptformidleren som resepter og Type resept står deafult på Uten resept.
Fyll inn informasjon om kosttilskuddet du ønsker å oppføre. Disse oppføringene må godkjennes på samme måte som en vanlig resept.
Forbruksmateriell
For å forskrive resept på medisinsk forbruksmateriell trykk på +Ny.
Velg Resept Medisinsk forbruksmateriell.
Legg inn Produktområde. Trykk på nedtrekkspilen for alternativer:
Produktgruppe og Artikkelgruppe skal kun velges dersom det er definert med blå bjelke at det krever egen resept:
Valg av Artikkel sendes ikke med resepten. Dersom du ønsker å formidle informasjon om hvilken vare som skal spesifiseres så må dette gjøres i Merknad til apotek eller Bruksveiledning
Når forskrivningen er ferdig utfylt, trykk på Send inn eller Godkjenn.
Da får du opp en liste over hva som er endret og hva som er uendret.
Når du skal godkjenne, sett en hake i feltet Jeg bekrefter at endringene og behandlingene er korrekte og trykk deretter på Godkjenn.
Tast inn buypass koden din og resepten vil få en ny status, Ekspederbar.
CAVE / Allergi
For å registrere Allergi/CAVE trykk på +Ny.
Trykk på Allergi.
På høyre side åpnes Legemiddelreaksjon.
Fyll inn allergi/CAVE. I dette eksemplet brukes Apocillin:
På venstre side, bli den registrerte allergien/CAVE liggende under fanen Allergi, og den er synlig i gul bjelke øverst i reseptmodulen.
Hvis en forskriver et legemiddel det er registrert allergi/CAVE på, varsles dette flere steder:
Hvis det skal forskrives et legemiddel det er registrert allergi/CAVE på, må varselet håndteres. Trykk på Håndtering.
Avkrefte allergi/CAVE
For å avkrefte en registrert Allergi/CAVE trykk på Rediger.
Trykk på legemiddelet du ønsker å avkrefte. Sett hake i feltet for Avkreftet.
Når en Allergi/CAVE blir avkreftet, blir den fortsatt liggende under fanen Allergier, med rød stolpe. Den gule bjelken for legemiddelreaksjoner blir værende for å vise at det er tidligere registret en legemiddelreaksjon.
Man kan velge å slette hele registreringen for allergi/CAVE, ved å trykke på legemiddelet under fanen Allergier og deretter Slett.
Godkjenne resepter
For å godkjenne resepter kan dette gjøres på to måter.
1.Godkjenn. Rød varselbjelke «Aktive behandlinger er endret og må godkjennes».
Trykk på Godkjenn. Da får du opp en liste over hva som er endret og hva som er uendret.
Når du skal godkjenne, sett en hake i feltet Jeg bekrefter at endringene og behandlingene er korrekte og trykk deretter på Godkjenn. Tast inn buypass koden din og resepten vil få en ny status, Ekspederbar. Når resepten er godkjent vil den røde varselbjelken forsvinne.
2.Send inn har samme funksjon som å trykke på godkjenn-knappen.
Send inn knappen forsvinner ikke, den er laget slik at du kan sende inn en oppdatert legemiddelliste uten å ha gjort noen endringer. Når du trykker på Send inn, vil du få opp en liste med hva som er endret og hva som er uendret. Dersom det ikke er gjort noen endringer vil det slik ut:
Fullfør prosessen ved å sette en hake i feltet Jeg bekrefter at endringene og behandlingene er korrekte og trykk deretter på Godkjenn.
Inkludere alle løse resepter
Før du skal godkjenne resepter må alle løse resepter være inkludert i legemidler i bruk (LIB). Det vil si at de må ha en grønn eller rød stolpe.
Legemidlene i bilde over er inkludert i LIB. Legemidler med rød stolpe, betyr at de er lagt til seponering eller det er lagt inn seponeringsdato. Resterende legemidler vil ha grønn stolpe.
I bildeeksemplet over er det kun Paracetamol tablett som er inkludert. For å inkludere Cialis, Esomprazol og Ibuprofen. Marker legemidlene og trykke deretter på Inkluder:
MERK: Inkludering av løse resepter gjelder kun for fastleger. Dette gjelder ikke for legevakter og avtalespesialister.
Seponering av legemidler
Trykk på legemiddelet du ønsker å seponere, trykk deretter på Seponér.
Skriv årsak for seponering i feltet Kommentar på høyre side og trykk deretter på Seponér.
I oversikten over legemidler får legemiddelet en rød stolpe og status Årsak tilbakekalling: Seponering.
Ved å markere flere legemidler innenfor samme felt (fast, ved behov, kur), kan du seponere flere resepter samtidig:
De valgte legemidlene vises ved utfylling av årsak til seponering på høyre side.
Seponeringsdato
Helt øverst i forskrivningsbilde kan du legge inn seponeringsdato:
På alle lokalt opprettede kurer, må det legges inn seponeringsdato.
MERK: Utløpsdato refererer til hvor lenge du får hentet ut resepten. Seponeringsdato refererer til varigheten på behandlingen.
Hvis du velger alternativ fra feltet Dosering, for eksempel 1 tablett morgen 1 tablett kveld i 7 dager, så regnes utløpsdato og seponeringsdato settes automatisk:
Legemidler det er lagt inn seponeringsdato på, får en rød stolpe i oversikten over Legemidler.
Håndtering av varsler
Varsler må håndteres ved:
Interaksjoner som Bør unngås
Ved lokalt registrert Cave/legemiddelreaksjoner.
Hvordan håndtere varsler
Trykk på nedtrekkspilen i feltet Håndtering av varsel, velg aktuell håndtering
Avhuking for Ja settes automatisk.
Du trenger kun å håndtere RØDE varsler. Feks: i bildeeksemplet under trenger du kun håndtere de to øverste varslene markert med rød interaksjon, de andre varslene trenger ikke håndteres.
Dersom du kun ønsker å se varsler for en spesifikk behandling, trykk på Håndtering på den aktuelle behandlingen.
Fornye resept
Trykk på resepten du ønsker å fornye. Forny knappen ligger på nederste linje:
Trykk på Forny. Forskrivningsbilde åpner seg på høyre side.
Resepten godkjennes på samme måte som en vanlig resept.
Fornye tidligere resepter
For å fornye tidligere resepter, trykk på Tidligere resepter, for å se hva pasienten har fått forskrevet tidligere.
Tidligere resepter vises på høyre side.
Du kan søke i tidligere resepter øverst i bilde:
Trykk på legemiddelet du ønsker å fornye.
Trykk deretter på Forny.
Når du trykker på Forny, vil du få spørsmål om du ønsker å re-aktivere behandlingen.
Ved å trykke Ja, åpner forskrivningsbilde seg på høyre side.
Resepten godkjennes på samme måte som en vanlig resept.
Bytt visning
Dersom pasienten har mange legemidler i oversikten, kan du trykke på Bytt visning, da endres visning fra dette:
Til dette:
Markering av multiple legemidler
Når det skal gjøres endringer på legemidlene kan du markere multiple resepter samtidig innenfor samme område (fast, ved behov, kur).
Helt nederst på linjen vil du få opp ulike alternativer:
Det du velger, vil gjelde for alle de markerte reseptene. Dersom du for eksempel ønsker å seponere alle faste medisiner, kan du trykke på den øverste resepten i avhukingsfeltet på høyre side, hold inne Shift, og trykk deretter i avhukingsfeltet på den nederste resepten. Da vil alle de faste medisinene bli markert:
MERK: Når du skal gjøre endringer på legemiddellisten til pasienten, gjør deg ferdig med alle endringer, og godkjenn alle endringer helt til slutt.
Ny pasient
For å registrere en ny pasient i Pridok, klikk på ikonet Ny pasient i oppgavelinjen.
Du kan registrere en ny pasient og opprette en journal på 3 ulike måter i Pridok:
1.Folkeregister – ID-personsøk: Skriv inn Fødselsnummer eller D-nummer i feltet Fødselsnummer/D-nummer/FH-nummer og klikk deretter på knappen Slå opp. Hvis det er registrert informasjon om pasienten i folkeregisteret, vil disse opplysningene automatisk bli overført til Pridok i et nytt vindu som åpner seg (Personer). For å opprette en journal på pasienten, klikker du på knappen Åpne journal.
2.Folkeregister – avansert personsøk: Dersom du ikke får et treff på Fødselsnummer eller D-nummer alene i folkeregisteret, kan du bruke Folkeregister – Avansert personsøk. Fyll ut det du har av informasjon om pasienten og klikk deretter på knappen Søk for å gjøre et nytt oppslag i folkeregisteret. Hvis du får et treff på søket ditt, vil det havne under Søkeresultatet. Klikk på Navnet til pasienten og deretter på knappen Åpne journal.
3.Opprett person manuelt: Dersom et avansert søk i folkeregisteret ikke gir noen resultater, har du muligheten til å manuelt registrere pasienten for å opprette en journal. Skriv inn pasientens fulle navn i feltet Fullt navn og klikk deretter på knappen Opprett. I vinduet som åpner seg (Person), fyller du ut all tilgjengelig informasjon om pasienten. Avslutt ved å klikke på knappen Åpne journal for å opprette en journal. MERK: Denne funksjonen benyttes når turister er til konsultasjon og det er nødvendig å opprette en journal.
Skift bruker / logg ut
For å Bytte bruker eller Logge ut av Pridok, klikk på ikonet Skift bruker/logg ut i oppgavelinjen. Et vindu vil åpnes med spørsmål om du ønsker å fortsette prosessen. Hvis du har gjenstående oppgaver i mailboksen din, vil du også få en påminnelse om dette. Klikk på knappen Gå til mailboksen for å ferdigstille oppgaver, eller trykk på knappen Ja for å bytte bruker eller logge ut av Pridok. Du vil deretter få en ny beskjed der du kan velge om du vil bytte enhet og forbli innlogget, eller logge deg helt ut, avhengig av ønsket handling. Velg alternativet som passer deg best.
Internchat
For å starte en chat internt i virksomheten, klikk på ikonet Intern chat i oppgavelinjen. Chatten vil åpne seg nederst i venstre hjørne av skjermen. Grønn markør indikerer at personen er pålogget i Pridok. Klikk på navnet til den du ønsker å starte en chat med og skriv inn beskjeder i feltet Din melding.
Hjelp
For å starte en chat med Pridok support, klikk på ikonet Hjelp i oppgavelinjen. Chatten vil åpne seg nederst i høyre hjørne av skjermen. Klikk på Send en melding til oss for å starte en ny chat med supportmedarbeiderne våre. Sammen finner vi en løsning på din problemstilling.
MERK: Det er også mulig å søke etter hjelpeartikler direkte fra chatten. Skriv inn et nøkkelord relatert til det du søker etter blant våre hjelpeartikler i feltet Søk etter hjelp.
Alarmsystem
Pridok har implementert et Alarmsystem som lar deg varsle kollegene dine når du trenger øyeblikkelig hjelp. Trykk 3 ganger på ESC-knappen på tastaturet, og skjermene til kollegene som er logget inn i Pridok vil blinke gult og rødt sammen med navnet på den som utløste alarmen.
MERK: Alarmen er lydløs for å unngå å forverre eller eskalere en mulig farlig situasjon.
Hjelpesiden
Vi hos Pridok anbefaler at du bruker vår nettside hjelp.pridok.no. når du trenger hjelp. Nettsiden inneholder en mengde hjelpeartikler som beskriver bruken av ulike moduler og funksjoner i journalsystemet. Eksempler på hjelpeartikler kan være:
Kontaktopplysninger Pridok
Support
Vår chatfunksjon er tilgjengelig
Hverdager 08.00 – 22.30
Lørdag og søndag 09.00 – 22.30
Telefon
Hverdager 08.00 – 16.00
+47 33 50 56 99
E-post