Gå til hovedinnhold

Sendt ut betaling, men pasient har fritak egenandel

Oppdatert denne uken

Dersom dere har fått sendt ut pasient betaling på en pasient som har en fritak egenandel - årsak (Svangerskap, frikort etc) så kan dere følge oppskriften under😊

  1. Dersom kortet er godkjent av HELFO så må det krediteres hos HELFO før du kan ENDRE betalingsmåten.


    Øverst i regningskortet kan du se om det er godkjent av HELFO:

2. Dersom kortet ikke er godkjent av HELFO så må det kanselleres og sette korrekt betalingsmåte/fritak egenandel- årsak.

Hvis kortet er godkjent av HELFO

  • Hent opp regningskortet du ønsker å endre betalingsmåte på.

  • Trykk på "Kreditèr".

  • Statusen i regningskortet endres til dette:

  • Når du/legen regningskortet står på sender inn neste behandlerkrav, vil regningskortet bli kreditert.
    For å endre betalingsmåte på regningskortet, må du/dere vente til du/legen har fått tilbake behandleroppgjøret.

  • Når det er kreditert hos HELFO, må dere kansellere pasientbetalingen via medipay.

Kansellere betaling

  • For å kansellere en betaling må regningskortet åpnes igjen. For å gjøre dette, trykk på "Endre".

  • Bekreft med "Ja". Regningskortet er nå åpent. Trykk deretter på "Betaling".

  • Trykk på "kanseller betaling".

  • Etter dette er gjort setter du ønsket "fritak egenandel - årsak" i regningskortet.

  • Slik.

Hvis kortet ikke er godkjent av HELFO

  • Om dere allerede har lagt inn fritak egenandel-årsak på kortet og sendt ut betaling så må dere starte med å fjerne fritak egenandel- årsak via krysset.


  • Videre klikker du deg inn på "betaling"

  • Klikker på "kanseller betaling".

  • Videre klikker du " til regningskort".

  • Setter inn ønsket fritak egenandel- årsak igjen og kortet skal legge seg riktig😊

Svarte dette på spørsmålet?