Gå til hovedinnhold
Journal
Oppdatert for over 9 måneder siden
  • For å søke opp en pasient, trykk på Ctrl+H eller "Journaler".

  • I dette feltet kan du søke med navn, fødselsdato, fødselsnummer eller d-nummer.

  • Trykk på navnet til pasienten for å komme til journalen.

  • Du er nå i journalen til pasienten.

  • Navnet til pasienten vil alltid stå øverst på venstre side.

  • For å starte en konsultasjon, velger du blant konsultasjonsknappene på venstre side. Konsultasjonsknappene vil være det første du kommer til når du går inn i en journal, med mindre det er opprettet et regningskort siste 24 vil regningskortet syntes i stedet for konsultasjonsknappene.
    De 6 øverste konsultasjonsknappene er generelle for alle virksomheter og disse får du ikke fjernet.
    En virksomhet lager videre konsultasjonsknappene tilpasset sine behov.

  • På høyre side er pasientoversikten.

  • Ved å trykke på "Innstillinger og samtykker" kan du bl.a. legge inn arbeidsgiver, rette opp feil navn og endre journalansasvarlig.

  • Ved å trykke på blå pil bak navnet til pasienten kan du gjøre oppslag mot folkeregisteret for å legge inn adresse på pasienten, endre telefonnummer og få oversikten over pasienten.

  • Trykk på rødt kryss for å gå direkte til pasientens journal uten å opprette et regningskort eller dagsnotat.

  • Bruk de øverste knappene for å sortere etter dokumenttype.
    De grønne boblene til høyre for dokumenttypen viser antallet dokumenter i dokumenttypen.
    I bildeeksempelet har pasienten eksempelvis 9 dagsnotater knyttet til sin journal.

  • Bruk feltet "Søketekst" for å søke etter spesifikke ord i journalen.
    Trykk på blå knapp for å aktivere søket:

  • Trykk på nedtrekksmenyen i feltet 'Dokumenttype' for å sortere ulike dokumenttyper. Her vises kun de dokumenttypene som allerede er registrert i journalen.
    Antallet dokumenter i hver kategori vises i parentes.

  • Dersom du kjenner datoen eller perioden da dokumentet ble opprettet, kan du som en filtreringsmulighet angi denne.

  • Trykk på nedtrekksmenyen i feltet "Frem til" og legg inn datoen.

  • Dokumentene for angitt dato vil da legge seg i en kronologisk rekkefølge, fra eldste til nyeste.

  • Sett hake i feltet for "Vis slettede dokumenter" for å finne slettede dokumenter.
    Slettede dokumenter kan også gjenopprettes.

  • Trykk på "Vis som løpende journal" for å gjøre teksten i dokumentene synlig:

  • Trykk på et dokument og deretter "Slett dokument" på det du ønsker å slette:

Opprette et nytt dokument/finne skjema/dialogmeldinger:

  • For å opprette et nytt dokument, trykk på grønt + tegn.

  • Her kan du søke opp skjemaer og dokumenter som allerede eksisterer i Pridok. Ved å trykke på dokumentet opprettes det automatisk
    Her kan du blant annet søke på: "Henvisning", "Henvendelse til NAV om pasient", "Dialog-notat", "Dialog-forespørsel", "Sykmelding", "Epikrise" og "Brev til pasient".

  • I eksemplet under brukes "Henvisning":

  • De to øverste alternativene viser "Henvisning til spesialisthelsetjenesten" og "Henvisning-Bildediagnostikk (Røntgen). Helt til høyre står det også at dokumentet "Kan sendes elektronisk".

  • I eksemplet under brukes "Henvisning til spesialisthelsetjenesten".

  • I skjemaet blir det automatisk lagt inn informasjonen fra siste dagsnotat som er opprettet på pasienten.

  • Fyll inn feltene i henvisningen.

  • For å sende henvisning, trykk på "Velg mottaker".

  • Søk opp mottaker, trykk på "Sett som mottaker".
    Husk å søke opp en spesifikk mottaker, du får ikke sendt henvisning generelt til sykehuset, du må velge en avdeling😊

  • Trykk på "Send".

Vis meny i journal:

  • For å komme til journal funksjoner, trykk på "Vis meny".

  • Her vil du få opp disse knappene:

  • Sperring av journaltilgang: brukes for å sperre ansatte fra å åpne en journal.
    Trykk her for forklaring.

  • Søk etter fastlege: brukes for å søke opp fastlegen til pasienten.
    Trykk her for forklaring.

  • Faste helseopplysninger: brukes for å legge inn pasientens blodtype.
    Trykk her for forklaring.

  • Kontaktinformasjon: brukes for å legge til roller som er aktuelle for pasienten, eksempelvis foreldre, verge etc.

  • Identitet: brukes hvis pasienten har ulikt FNR eller D-nummer i feks. journalen og reseptmodulen.
    Trykk her for forklaring.

  • Reparer journal informasjon: brukes hvis en har slått sammen to journaler og info som lå i den ene journalen sperrer og ikke blir synlig.
    Trykk her for forklaring.

  • Kjernejournal

  • Pasientreiser erekvisisjoner

Svarte dette på spørsmålet?